Tuesday 25 September 2012

Big Big Train - English Electric (Part one)


Soms ben ik wat te lang op reis en zitten de verbindingen niet mee. Hierdoor houd ik vele uren vervelen op vliegvelden over en kan het gebeuren dat ik zoals nu in Cairo drie uur op een vlucht naar Dubai zit te wachten. Daar aangekomen om 04:00 uur kan ik twee uur in de auto naar Abu Dhabi rijden om mijn eerste afspraak om 10:00 uur te hebben. Tot zover het medelijden opwekken voor de reiziger voor werk, die niet alleen maar in mooie hotels en goede restaurants rondhangt. Wat ik eigenlijk wilde zeggen  is dat afhankelijk van de stemming ik twee dingen kan doen. Of ik zet een keiharde techmetal CD op mijn iPod op, of zoals in dit geval stel ik in op rustig.

En dan komen we vanzelf bij Big Big Train aan. Deze band speelt geen losse nummers maar vertelt verhalen ondersteund door schitterende rustige muziek.Een paar jaar geleden kwam the Underfall Yard uit en was ik verkocht. Hun opvolger Far Skies Deep Time, was naar mijn smaak nog beter en een nieuwe favoriet was ontdekt.Dit is de perfecte band voor 's avonds laat of zondag ochtend of zoals vandaag op het vliegveld. Met een zanger die tussen Peter Gabriel en Phil Collins inhangt lijkt het logisch dat Genesis een referentie is. Dit geldt voor beide fases, want zowel epische nummers als meer poppy werk komt aan bod. Tussen alle prachtige nummers in springt er voor mij één uit en wel A Boy in Darkness. Niet alleen vanwege de tekst over werken voor een mijnbedrijf (al zijn mijn condities iets luxer), maar ook wegens de emotionele zang. Ze treden (vrijwel) nooit op, maar in dit geval is dat geen schande, want ik denk dat ze de ultieme koptelefoonband zijn, waar live niet al te veel op het podium zal gebeuren.

Ik kan ook nog schrijven over de muzikanten van formaat die meespelen, maar raad gewoon iedereen aan om eens te luisteren naar de muziek van deze band. Niet voor headbangers, wel voor romantici (?!?). Ik kan mij na dit prettige uur weer storten op mijn reis onder het motto: Don't mention the Film, I've mentioned it once, but I think I got away with it.


No comments:

Post a Comment