Monday 16 January 2012

Dark Suns - Orange


Wanneer je een jaaroverzicht van de beste CD's van het afgelopen jaar publiceert, weet je één ding zeker. Binnenkort koop ik een nieuwe CD die eind afgelopen jaar is uitgekomen en mijn jaarlijst makkelijk had moeten halen. Nou daar is die dan: de nieuwe Dark Suns - Orange.

Ik heb hun vorige CD ook, maar ken die niet echt goed. Wel weet ik dat ik verschillende keren dat mijn iPod op random stond en zij voorbij kwamen ik even moest kijken wie dat waren. De vorige CD was nog wat meer progmetal, maar nu waaien ze werkelijk alle kanten op. Ik hoor Hammond orgels, wilde zang, een mooi rustgevend instrumentaaltje, meerstemmige refreinen, hysterische blazers, werkelijk van alles.
Een mix tussen de latere Pain of Salvation, King Crimson, Green Carnation, Somnambulist en toch ook  Leprous/Ihsahn  lijkt mij de lading redelijk te dekken.

Enkele jaren geleden stonden ze als voorprogramma van Pain of Salvation in de Boerderij, maar toen was ik op reis. Op Progpower waren ze in 2006 aanwezig, al weer een jaar waar ik niet bij kon zijn. Kortom ik heb ze nog nooit live gezien. Mocht ik die kans dit jaar krijgen dan ga ik vooral deze CD en zijn voorganger heel veel draaien en zie ik een live hoogtepunt 2012 zeker tot de mogelijkheden behoren.

Mijn tip aan mijzelf, vooral heel veel draaien deze heerlijk afwisselende CD en een aanrader voor de avontuurlijker ingestelde lezers. 

No comments:

Post a Comment