Saturday 17 December 2011

Freefall - Nostalgic Vibes & Wired Virtues


Wanneer ik voor werk op reis ben probeer ik altijd tijd vrij te maken voor een tijdschriften dan wel CD zaak. Londen is natuurlijk het hoogtepunt met de tijdschriften Classic Rock presents Prog en CR presents AOR. Beiden zeer de moeite waard om dat zij naast aandacht voor huidige ontwikkelingen ook altijd de geschiedenis induiken en wanneer ik die zelf bewust heb meegemaakt of juist gemist is dat erg leuk leesvoer. Verder kent de HMV en grote verzameling muziek boeken en hardrock CD's. In Luxemburg weet ik een goede CD speciaal zaak te vinden en in Duitsland is de Eclipsed of Rock Hard vaak in de schappen. Reizend naar Noord-Afrika of het Midden oosten is het vaak behelpen wegens lokale wansmaak. De afgelopen weken ben ik echter twee keer naar Dubai gegaan en daar op jacht gegaan naar tips van Andy (DPRP / Stroud FM). Absolace en Empty Yard Experience twee hardrockbands uit de Emiraten waarvan de laatste volgend jaar zelfs op ProgPower mag spelen. Dus toen mijn Braziliaanse bazen naar een shopping gingen op zoek naar horloges, kruiden en elektronica ging ik mee op zoek naar een Virgin Megastore.

Waar de muziek in de regio waardeloos is, bestaat de bevolking van Dubai voornamelijk uit buitenlanders. De Virgin Megastore kende dan ook een redelijke afdeling hardrock/metal CD's. Helaas geen Absolace of EYE te vinden. Wel stuitte ik op de CD zoals hierboven afgebeeld. Mijn vraag of ik ergens kon luisteren werd helaas negatief beantwoord, waardoor ik voor het eerst in lange tijd weer eens een CD alleen op zijn hoes heb gekocht.

Freefall komt uit Koeweit en ik was zeer nieuwsgierig naar de muziek bij terugkomst op kantoor na de nachtvlucht. Normaal gesproken komen we rond zes uur terug op Schiphol en ga ik gelijk naar werk om rond de lunch naar huis te gaan. Niemand op kantoor dus hij kon meteen hard opgezet worden. Het eerste nummer leek nog een grunge band te zijn, het tweede nummer iets meer hardrock (Tic tic tock is it a clock or a bomb?, geinig uit die regio) waarna het derde nummer opeens een Riverside ballad had kunnen zijn. Hierna komen nog een aantal verschillende stijlen voor de dag met scheurend orgeltje, gewone hard rock een ballad en alles blijkt gewoon erg lekker te klinken. Natuurlijk gaat deze CD geen einde jaarlijsten op zijn kop zetten, maar ik weet zeker dat ik hem nog regelmatig zal draaien.

De volgende keren dat ik naar Dubai of Abu Dhabi ga zal ik altijd eerst even kijken of Freefall nog ergens optreedt. Hele leuke verrassing, die wederom bewijst dat goede muziek ver boven politiek en religie uitstijgt.
Voor meer nieuws zie de website: www.freefallq8.com

No comments:

Post a Comment