Thursday 10 May 2012

DMJGH 11: Aghora - Formless

Luister ik de laatste tijd veel naar de nieuwe CD van Cynic - The Portal Tapes, bedacht ik waartussen ik deze het beste kon plaatsen vanwege de aanwezige zangeres. Na lang graven herinnerde ik mij de twee referenties namelijk tussen het rustigere White Willow en het hardere Aghora in zit die prima CD. Maar ik realiseerde mij opeens dat van die drie CD's Aghora de hardste en waarschijnlijk daardoor ook beste van de drie is. Hierbij daarom in de categorie Deze Moet Je Gehoord Hebben - Formless van Aghora uit 2006.

Aghora was de band van Santiago Dobles, waanzinnige gitarist tussen extreem metal en fusion en nog veel meer in die vrijwel alle muziek schreef. Op drums zien we bij verschillende nummers Sean Reinert (van Cynic) terug. Muzikaal staat alles hierdoor op zeer hoog niveau en de referentie  die steeds terug komt is toeval of niet Cynic. Bij hun eerste CD maakte ook bassist Sean Malone (Cynic) nog deel uit van de band. maar deze CD heb ik helaas gemist.Het instrumentale Dime is één van mijn favorieten en misschien wel omdat mijn verzameling CD's met zangeres niet zo heel groot is. Diana Serra houdt zich echter prima staande. Zij blijft ver van Opera-achtig gekrijs en wisselt breekbaar mooi met redelijk stevig af.

Ik heb geen idee wat de status van de band op dit moment is. Op internet bracht een link mij bij een pokerspel. Ik moet in ieder geval eens achter de gitarist aan, want wat een geweldenaar. Enkele jaren geleden zou Aghora op Progpower spelen, maar volgde helaas een late afzegging. Ik weet de reden hiervan niet, maar wel dat deze CD live voor mij een feestje zou zijn geworden. Formless inderdaad nog beter dan The Portal Tapes en zeer de moeite waard.




No comments:

Post a Comment