Saturday 21 January 2012

Tune - Lucid Moments


Polen: het nieuwe Scandinavië? Niet zo lang geleden kwam er wel heel veel goede muziek uit Scandinavië. Dit varieerde van melancholische progrock (Anekdoten, Landberk) via opwindende progmetal  (Pain of Salvation, Leprous) tot interessante extreme bands (Opeth, Arcturus, Edge of Sanity) Ondertussen bespeur ik daar enig verval, nu de progrockers niet meer bestaan of zich niet verder ontwikkelen, de progmetallers soms hun niveau verliezen en de extremisten minder extreem worden of ophouden te bestaan.

In Polen is dezelfde variatie aanwezig, al heb ik de extreme hoek daar altijd gelaten voor wat het was (Behemoth, Vader). Het debuut van Riverside op Progpower was er één om nooit te vergeten en op de Loreley waren ze nog steeds groots afgelopen zomer. Hiernaast heb ik ondertussen een aardige verzameling Poolse CD's opgebouwd vooral in de melancholische hoek sterk vertegenwoordigd wat ongetwijfeld iets met het politieke dan wel dagelijkse klimaat te maken heeft. Aanraders o.a. Quidam, Ankh, Satellite, After, Osada Vida, Love de Vice en vooral Disperse. Deze week heb ik er twee hele goede Poolse bands bij ontdekt. Acute Mind voor lekkere Progmetal en in de triestere hoek het hier afgebeelde Tune met Lucid Moments.

Wat onmiddellijk opvalt bij de samenstelling van de band is dat de pianist Janusz ook nog accordeon bespeelt.  Dat is natuurlijk schikken geblazen, want bij een accordeon denk ik aan Manke Nelis, Frans Bauer, de Roemenen bij het treinstation of 'Allo'Allo. Kortom allemaal wansmaak al was 'Allo 'Allo wel leuk. Dus listen very carefully I shall say this only once: de accordeon werkt. Om te beginnen betwijfel ik of ik het gehoord zou hebben, had ik het niet van tevoren geweten dat er een mee trekt. De accordeon wordt voornamelijk gebruikt in plaats van keyboards, om droevige uithalen neer te zetten.

Verder is dit gewoon een heel erg goede CD. Goede gitaristen groeien in Polen blijkbaar aan de boom, want er wordt weer lekker op los gescheurd op de juiste momenten. De zang heeft een accent maar gaat van rustig naar dramatisch schreeuwend. En de rest is de rest dus in orde. Enige minpuntje is dat ze het nodig vonden om gesproken stukken toe te voegen. Die voegen niets toe, maar storen alleen ook wegens de duidelijk hoorbare geforceerde uitspraak.

Ik maak wel eens plannen over festivals en zo, die ik vervolgens nooit uitvoer. Maar vlak voor de EK een Prog Polen dag lijkt mij wel wat. Houdt deze pagina in de gaten voor nieuws (of niet).

No comments:

Post a Comment