Friday 17 August 2012

Gojira - L'Enfant Sauvage


2012 is tot nog toe niet het jaar van de Progmetal klassiekers (buiten Headspace dan). Voor diegenen met een open smaak richting iets extremere metal is er gelukkig wel veel interessants uitgekomen. Onlangs beschreef ik mijn waardering voor Ihsahn al, en eerder dit jaar waren o.a. Gorod en In Mourning goed voor sterke CD's met voldoende technische ondergrond om  progmetal liefhebbers mogelijk ook aan te spreken. En nu heb ik eindelijk Gojira eens uitgeprobeerd. Sinds twee a drie CD's terug leken zij mij altijd al interessant en nu eindelijk de nieuwste eens echt aangeschaft met daarbij een extra DVD dus meteen een aardig overzicht van hun geschiedenis.

En wat een band is dit weer zeg. Door denderen is het motto, schreeuwen is de zang, maar toch weten zij mij absoluut te pakken met hele afwisselende nummers die vol staan van gehaaste bas ritmes en verrassende gitaar riffs. Aan de bijgesloten DVD te zien is het live een feestje (waar is het feestje?..) al denk ik dat de leeftijd van het publiek gemiddeld Progpower min 15 zal zijn. Wie uit deze vage beschrijving niet veel referenties kan halen, denk aan de tweede CD van het Duitse Disillusion, maar dan sneller en zwaarder.

En ze zijn nog Frans ook, dus nooit gedacht dat ik dat nog eens zou schrijven, maar nu toch waar: Viva La France!

No comments:

Post a Comment